צ'ילה על קצה המזלג

//צ'ילה על קצה המזלג

צ'ילה על קצה המזלג

תוך כשלושים שנה בלבד הפכה צ'ילה לאחת מיצרניות היין הגדולות, האיכותיות והחשובות בעולם. לקראת חודש יקב קונצ'ה אי טורו בשקד אנו מביאים כאן כתבת היכרות קצרה עם ארץ היין המעניינת והכל כך מצליחה הזו.    

למרות שהיא משויכת למה שנקרא "העולם החדש", היסטוריית היין בצ'ילה איננה צעירה כפי שנהוג לחשוב. את הדחיפה הראשונה קיבלה תעשיית היין הצ'יליאנית בסוף המאה ה- 19 כאשר כרמי אירופה נפגעו קשות וכמעט הושמדו על ידי כנימת הפילוקסרה. צ'ילה החלה לספק את הביקוש לעולם הצמא ליין. אחדות ממשפחות היין הידועות כיום (כמו קונצ'ה אי טורו למשל) החלו בדיוק אז את דרכן.

את קפיצת המדרגה הגדולה עשתה צ'ילה בשנות ה- 80 וה- 90 של המאה הקודמת. שינויים באווירה הפוליטית והכלכלית הביאו להשקעות אדירות ולמעבר לשיטות ייצור וגידול סופר מקצועיות. היקבים עברו יותר ויותר לגידול עצמי של הענבים, החלו בנטיעות חדשות של זני ענבים בינלאומיים באזורים הוותיקים ובפיתוח אזורי גידול מצטיינים חדשים. על אלו נוספו רכישות ושיתופי פעולה עם יקבים מפורסמים מהעולם (שני הרוטשילדים מבורדו, מיגל טורס מספרד, אנטינורי מטוסקנה, רוברט מונדבי מקליפורניה ועוד) אשר זיהו את הפוטנציאל העצום. במקביל החלו היקבים להפנות את התוצרת יותר ויותר לשווקי היצוא. בתחילת הדרך התפרסמו היינות הצ'יליאנים בעיקר בזכות מחירם הזול, אך בהמשך צברו מוניטין רב על איכותם הנפלאה. כיום צ'ילה היא יצרנית היין התשיעית (!) בגודלה בעולם עם ייצור של מעל מיליארד ליטר בשנה, ויצואנית היין הרביעית (!!) בגודלה, הן במונחים כמותיים והן במונחים כספיים.

זני ענבים ואזורי גידול

צ'ילה מתאפיינת במגוון גדול של אזורי אקלים וטרוארים. שני גורמים טבעיים, יחד עם המבנה הצר והארוך של המדינה, משפיעים על אופי אזורי הגידול: הרי האנדים במזרח והאוקיינוס השקט במערב. ככל שמתקרבים לשני ענקי הטבע האדירים הללו כך גדלה השפעתם המצננת. מפת אזורי היין הרשמיים מבוססת על העמקים הגדולים החוצים את המדינה ממזרח למערב. מרבית אזורי היין נמצאים בחלקה המרכזי, במרחק לא גדול מסנטייגו הבירה. עמק מאיפו המפורסם ממוקם ממש בסמוך לה. כאן נמצא יקב קונצ'ה אי טורו, הגדול והמפורסם ביקבי צ'ילה, ויקבים גדולים נוספים שהובילו את המהפכה. דרומה יותר ממוקמים עמקי קשפואל, קולצ'אגווה ועמק קוריקו ובהמשך עמקי מאולה וביו-ביו. ממערב לבירה נמצא עמק קזבלנקה הסמוך לחופי האוקיינוס השקט ובצפון עמקי אקונקאגווה לימארי ואלקווי בהם מגדלים בהצלחה רבה סוביניון-בלאן ולבנים ארומאטיים נוספים. זן הענבים העיקרי הוא הקברנה-סוביניון המהווה כשליש מהנטיעות. זנים חשובים נוספים הם המרלו והסירה. זן מצליח נוסף שמזוהה בעיקר עם צ'ילה הוא הקרמנר. מקורו אמנם בבורדו אך בעוד ששם הוא כמעט ונעלם מנוף הכרמים כאן הוא אחד הכוכבים. בלבנים פופולארי מאוד השרדונה. הסוביניון-בלאן הצ'יליאני מספק איכות נפלאה הודות לנטיעות באקלימים קרים. סוביניונים צ'ילאנים טובים מתחרים כיום בהצלחה עם אלו של ניו זילנד או סנסר.

צ'ילה היא אחד המקומות הבודדים בעולם אליו לא הגיעה כנימת הפילוקסרה שהרסה בעבר את כרמי אירופה, והגפנים בה אינן מורכבות כמו בשאר העולם. הבידוד הטבעי מגן עליה מפני מזיקים שונים ומחלות ומאפשר שימוש נמוך בחומרי הדברה. לצד בחירה של אזורי גידול מתאימים ואקלים יציב היא נהנית מהיצע של פרי איכותי ביותר שמתורגם לאיכות יינות יוצאת דופן, והכל במחירים תחרותיים ביותר. לא פלא אם כך שהיא הפכה כיום לאחת מענקיות היין העולמיות ויינותיה נמכרים בהצלחה עצומה בכל רחבי הגלובוס.

חודש קונצ'ה אי טורו בשקד

חודש מאי בשקד מוקדש ליקב קונצ'ה אי טורו, הגדול ביקבי צ'ילה, ואחד הידועים בעולם. במהלך החודש נקיים אירועי טעימות של יינות היקב בחנויות ובמסעדות ברחבי הארץ ונקנח באירוע חגיגי במעון הרשמי של שגרירות צ'ילה בישראל. קונצ'ה אי טורו הוא היקב הגדול בצ'ילה ואחד הגדולים והמפורסמים בעולם. יינות היקב ידועים באיכותם הגבוהה ובתמורה האדירה שהם מעניקים בכל קטגוריית מחיר.

2018-02-27T09:23:17+00:00מאי 1, 2016|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering