עובדות מהמרתף: יוון – שילוב מיוחד בין חדש לישן

//עובדות מהמרתף: יוון – שילוב מיוחד בין חדש לישן

עובדות מהמרתף: יוון – שילוב מיוחד בין חדש לישן

עובדות מהמרתף: יוון – שילוב מיוחד בין חדש לישן

לכבוד הגעתם לארץ של היינות המשובחים של יקב ארגירוס מסנטוריני הנה כמה עובדות על יוון, אחת מיצרניות היין העולות והמעניינות כיום בשוק היין העולמי.

יוון היא מדינת יין ים-תיכונית מרתקת בעלת היסטוריית ייצור יין מפוארת בת אלפי שנים. עדויות לחשיבות היין בתרבות היוונית נמצאו ברבים מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים של המדינה ובאיים השייכים לה. בדומה למדינות יין נוספות באזור, עברה גם תעשיית היין היוונית מהפכת איכות משמעותית לקראת סוף המאה ה- 20. לצד כמה יקבים וותיקים גדולים שעדיין שולטים בחלק גדול מהשוק עלו יקבים קטנים רבים אשר הציבו רף איכות גבוה ומשכו את התעשייה כולה כלפי מעלה.

%d7%a1%d7%a0%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%90%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a8%d7%94

כיום מציגה יוון שילוב מיוחד בין חדש לישן, בין מודרני למסורתי. ענבים נטועים כמעט בכל אזורי המדינה. בדומה לצרפת, איטליה וספרד, גם ביוון נהוגה שיטה המגדירה אזורי איכות מוגנים בחוק (OPAP). כמה מהאזורים המובילים הם נאוסה בצפון, נמאה ופטראס בפולופונס והאיים סאמוס, פארוס וסנטוריני. כ- 70% מהיין המיוצר ביוון לבן. לצד זני הענבים הבינלאומיים המוכרים (קברנה סוביניון, מרלו, סירה, שרדונה וכו') נטועים גם זנים מקומיים ייחודיים רבים. החשובים שבהם הם האסירטיקו הלבן והקסינומאברו האדום. גם המוסקט (אלכסנדרוני וקאנלי) פופולארי ומשמש בדרך כלל לייצור יינות קינוח מתוקים.

שיטות הגידול והייצור ביקבים המובילים מודרניות לחלוטין. לעיתים, במיוחד באיים כמו סנטוריני, משלבים היקבים גם מסורות עתיקות מיוחדות כמו גידול גפנים שרועות על הקרקע וייבוש ענבים בשמש לייצור יינות קינוח מעולים (Vinsanto). התוצאה היא יינות בעלי אופי ייחודי ואיכות מעולה אשר הולכים וכובשים לעצמם מקום מכובד בשוק היין העולמי.

גפנים שרועות בסנטוריני. שיטה מסורתית ייחודית להגנה מפני הרוחות העזות

גפנים שרועות בסנטוריני. שיטה מסורתית ייחודית להגנת האשכולות מפני הרוחות העזות

 

סנטוריני

האי התיירותי היפיפה והמוכר הוא גם אחד מאזורי היין הטובים והמעניינים של יוון. על האדמה הוולקנית השחורה האופיינית של האי מייצרים כמה יקבים מובילים יינות מרתקים באיכות יוצאת דופן. האפלסיון (OPAP) סנטוריני מתייחס ליינות לבנים המופקים מהזן אסרטיקו, לעיתים בתוספת מעט ענבי את'ירי ואיידאני. הטובים שבהם מופקים מגפנים בוגרות מאוד (100 שנים ויותר) שרועות על הקרקע ומעוצבות בצורה ייחודית לאי המזכירה קן של ציפור. אלו הם יינות יבשים מאוד בעלי אופי מינראלי, איכויות יוצאות מהכלל ופוטנציאל התיישנות ארוך למדי. בנוסף ידוע האי גם ביינות קינוח מעולים הנושאים את השם האיטלקי Vinsanto (יין קדוש). יינות אלו מיוצרים מענבים שעברו תהליך ייבוש מסורתי והתיישנות של שנים ארוכות בחביות.

 

יקב ארגירוס, סנטוריני

יקב ארגירוס הוא אחד המצטרפים החדשים לקטלוג של שקד. הוא נוסד בסנטוריני בשנת 1903 על ידי גיאורגיוס ארגירוס על מנת לייצר יינות עבור הקהילה המקומית באי היווני הקטן. כיום מנוהל היקב על ידי יאניס ארגירוס, בן הדור השלישי של משפחת יצרני היין, שהפך אותו לאחד המובילים בסנטוריני ולמפורסם ברמה עולמית. יאניס שמאוהב ביין עד עמקי נשמתו משקיע מאמץ עצום בשימור המסורת המקומית לצד טיפוח הכרמים וייצור יינות איכותיים, מהטובים של יוון. בכרמי היקב נטועות על האדמה הוולקנית של האי גפנים בנות 30 עד 150 שנה, רבות מהן אינן מורכבות. זני הענבים כוללים זנים מקומיים מרתקים ובראשם האסרטיקו בו מתמחה המשפחה כבר מעל למאה שנים.

עוד פרטים על היינות של יקב ארגירוס ניתן למצוא כאן

 

שימוש בזנים מקומיים מרתקים – אסרטיקו אסטייט של יקב ארגירוס

שימוש בזנים מקומיים מרתקים – אסרטיקו אסטייט של יקב ארגירוס

 

 

2018-08-21T11:05:16+00:00אוקטובר 10, 2017|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering