עובדות מהמרתף: ריזלינג קווים לדמותו

//עובדות מהמרתף: ריזלינג קווים לדמותו

עובדות מהמרתף: ריזלינג קווים לדמותו

הנה כמה עובדות על אחד מזני הענבים הלבנים המשובחים ביותר אם לא ה. נכון שהוא פחות מוכר ונפוץ מהשרדונה והסוביניון בלאן אבל זה ממש לא אומר כלום. אולי זה בגלל שהוא מפונק יחסית, דורש אקלים קריר ומתעקש להישאר נאמן בעיקר לאזורים הביתיים שלו – גרמניה ואלזאס בצרפת (שזה גם קצת סוג של גרמניה). ובכל זאת, רבים מחשיבים אותו כגדול הזנים הלבנים. בצדק. 

 

יכולת ההתיישנות

אחת התכונות הידועות והמרתקות של הריזלינג היא יכולת ההתיישנות יוצאת הדופן שלו. בניגוד למרבית היינות הלבנים, ריזלינג איכותי ממש דורש כמה שנים בבקבוק לפני הפתיחה. ברור שהוא יהיה מהנה מאוד גם לפני כן, אבל לעיתים קרובות הוא ירגיש פשוט צעיר מידי. הטובים שביינות הריזלינג יכולים להתיישן אפילו עשרות שנים כדי להגיע לשיאם. אז הם מפתחים איזון נהדר ומורכבות יוצאת דופן של ניחוחות וטעמים. לשתות ריזלינג גרמני צעיר בן 30 זו בהחלט חוויית יין מופלאה ומומלצת.

 

ריזלינג בגרמניה

גרמניה היא ממלכת הריזלינג (ריסלינג בגרמנית). זהו ללא ספק זן הענבים החשוב במדינה בה הוא מגיע לשיאו, במיוחד באזור המוזל. כאן הוא בא לידי ביטוי בצורה הטהורה ביותר עם יינות מרתקים המציגים מורכבות יוצאת דופן ויכולת התיישנות מופלאה. הכרמים נטועים על גדות הנהר בשיפועים מפחידים הפונים ישירות את השמש. ככה הריזלינג, שמאחר להבשיל, מגיע לאיזון אופטימאלי. החלקות הטובות ביותר זוכות לסיווגי איכות ולמוניטין דומה לאלו של אזור בורגון בצרפת. היינות מכרמים אלו הפכו לאייקונים עולמיים ומחירם בהתאם. יינות הריזלינג מאזור הפפאלץ נפלאים לא פחות. הם מעט מלאים יותר ובעלי אופי בשל ופירותי יותר מאשר במוזל. הקטגוריות וסיווגי היין הגרמני אינו פשוטות להבנה ומי שרוצה למצוא על כך פרטים נוספים יכול למצוא אותם בקישור כאן

ww_markusmolitor_al10282

מרקוס מוליטור – מיצרני הריזלינג הטובים באזור המוזל

 

ריזלינג באלזאס

אלזאס היא ללא ספק המתחרה הגדולה של עמק המוזל על הבכורה העולמית. גם באזור יפיפה זה ריזלינג הוא המלך ונטוע בחלקות הטובות ביותר. הריזלינג מאלזאס מציג אופי מעט בשל יותר מעמיתו מהמוזל והיינות מכילים לרוב ריכוז אלכוהול מעט גבוה יותר. גם כאן הטובים שבהם יכולים להתיישן שנים ארוכות לפני שיגיעו לשיאם. כמו בגרמניה גם באלזאס מגוון הסגנונות רחב – החל מיינות ריזלינג יבשים ועד ליינות קינוח מתוקים נפלאים המיוצרים על ידי בציר מאוחר (Vendange Tardive) או בציר סלקטיבי של ענבים נגועים בבוטריטיס (Sélection de Grains Nobles)

cellar-6

חבית מסורתית במרתפי הוגל – אחד היקבים החשובים והאיכותיים באלזאס

 

אזורים נוספים

הקרבה לגרמניה הופכת את אוסטריה למועמדת טבעית ואכן זהו אחד הזנים הפופולאריים במדינה. ניתן למצוא אותו גם בצפון איטליה ומזרח אירופה. לאמריקה הוא הגיע כבר בסוף המאה ה -19 וכיום צובר פופולאריות באזורים הקרים של קליפורניה וושינגטון סטייט. עד תחילת שנות ה- 90 היה הריזלינג היה הזן הלבן הנטוע ביותר למרות שהשרדונה הטרנדי עקף אותו בסיבוב הוא עדיין אחד הזנים הלבנים הנפוצים בתת היבשת. משם הדרך לניו-זילנד כבר היתה קצרה ובאזורים הקרים של המדינה הוא מניב תוצאות מצוינות. אפילו בישראל החמה יש מעט נטיעות של הזן ומספר יינות מעניינים בהחלט המופקים ממנו.

mosel

גם יפה וגם אופה – כרמים על גדות עמק המוזל בגרמניה

 

מגוון סגנונות רחב

למרות מעמדו האצילי הריזלינג דווקא מתמסר בקלות ומייצרים ממנו יינות מגוון רחב של סגנונות. לרוב הוא לא אוהב עץ חדש שמכסה על העדינות ועל התכונות הארומאטיות שלו. לכן בדרך כלל מעדיפים לייצר ממנו יינות בעלי אופי טהור של פרי נקי ורענן. היינות בעלי אחוז אלכוהול נמוך יחסית וחמיצות טבעית גבוהה שלעיתים קרובות מאוזנת עם מתיקות עדינה (שלא תמיד מורגשת). באזורים המובהקים שלו מייצרים ממנו יינות במגוון גדול של רמות מתיקות – יינות יבשים, יינות off dry בעלי מתיקות עדינה מאוד ולא תמיד מורגשת, יינות חצי יבשים ועד יינות קינוח נפלאים ומתוקים מאוד. התכונה המשותפת לכולם היא החמיצות הטבעית שמרעננת את היין ומאזנת את המתיקות.

 

ריזלינג ואוכל

ריזלינג איכותי יכול להיות נהדר כמו שהוא אבל המגרש הביתי שלו הוא כמובן לצד מנות משובחות. הוא ילווה נהדר מנות מהים ודגים טריים בכל צורת הכנה כמעט. ריזלינג יבש מושלם עם מנות כמו סביצ'ה, קרפצ'יו דג ים טרי, סשימי וסושי או סרדינים טריים מהים בויניגרט. כשהוא חצי יבש הוא מלווה קלאסי למנות אריינטאליות מתובלות וכשהוא מתוק הוא ילווה גבינות משובחות עזות טעם, קינוחים מושקעים או שהוא יכול להיות הקינוח בכבודו ובעצמו.

 

הריזלינגים של שקד

חברת שקד מפיצה בארץ יינות ריזלינג איכותיים במגוון סגנונות מכמה יקבים מובילים באזורים שונים. הוגל ובסטהיים הם הנציגים המצויינים מאלזאס. מרקוס מוליטור ודר' לוסן הם שני כוכבים עולמיים מהמוזל בגרמניה. האחרון מחזיק גם ביקב וילה וולף באזור הפפאלץ. כמובן שאי אפשר לשכוח את הריזלינג של בלו נאן, מותג היין הגרמני הפופולארי והסופר מצליח. מאוסטריה מגיעים היינות המצוינים של גרהארד קראכר שהפך אף הוא לכוכב יין בינלאומי מבוקש. בקיצור, יש מה לשתות. Summer of Rieslind שמח וקריר לכולם.

 

%d7%94%d7%95%d7%92%d7%9c-%d7%a8%d7%99%d7%96%d7%9c%d7%99%d7%a0%d7%92

 

%d7%9e%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%95%d7%a8

ריזלינג של הוגל (למעלה) ושל מרקוס מוליטור (למטה)

%e2%80%8f%e2%80%8f%d7%a2%d7%95%d7%aa%d7%a7-2-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%96%d7%94%d7%a8%d7%94-%d7%a9%d7%97%d7%95%d7%a8

 

 

2018-08-21T11:05:16+00:00יולי 30, 2017|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering