עובדות מהמרתף: ברנדי – "היין השרוף"

//עובדות מהמרתף: ברנדי – "היין השרוף"

עובדות מהמרתף: ברנדי – "היין השרוף"

עובדות מהמרתף: ברנדי – "היין השרוף"

איך עושים ברנדי, מה ההבדל בין ברנדי לקוניאק ומה פירוש האותיות V.S.O.P? הכתבה שהכנו תענה לפחות על חלק מהשאלות אודות מה שנחשב בעיני רבים למשקה האולטימטיבי לחורף.

מה זה ברנדי

ברנדי הוא משקה אלכוהולי המיוצר מזיקוק של יין. מקור השם ככל הנראה מהמילה brandewijn ("יין שרוף" בהולנדית). על פי האגדה המטרה של יצרני הברנדי הראשונים היתה לשפר את יכולת השימור של היין על ידי זיקוקו ומהילתו החוזרת במים לפני השימוש. אגדה אחרת טוענת שהמטרה היתה לצמצם את נפח היין על מנת לחסוך בתשלומי המיסים שהוטלו עליו. כך או אחרת נוכחו המזקקים לדעת כי התיישנות התזקיק בחביות עץ מעניקה לו טעמים ואופי מהנים למדי וכל היתר כבר שייך להיסטוריה.

לא כל ברנדי הוא קוניאק

כל קוניאק הוא ברנדי, אבל לא כל ברנדי הוא קוניאק. קוניאק הוא ברנדי שיוצר באזור קוניאק בלבד תחת הכללים הנוקשים של מנגנון ה A.O.C (Appellation d'Origine Contrôlée) המגדירים במדויק את הגבולות הגיאוגרפים של האזור ואת שיטות הייצור הנהוגות בו. זהו מותג אזורי מוגן בחוק הצרפתי ובאמנות הבינלאומיות עליהן חתומות רוב מדינות העולם. קוניאק הוא כמובן גם מותג הברנדי המוכר, היוקרתי והיקר ביותר בעולם. הוא מופק מהזנים אוני בלאן, פולה בלאש וקולומבר, מזוקק בזיקוק דודי כפול ומתיישן לפחות שנתיים בחביות עץ אלון מלימוזין.

בית הקוניאק גוטטיה

בית הקוניאק גוטייה

 

כמה מונחי קוניאק

סיווגי האיכות הרשמיים המופיעים על תוויות הקוניאק מתייחסים לשנות ההתיישנות בחביות עץ של המרכיב הצעיר ביותר בבלנד. העובדה שהסיווגים רשומים באנגלית ולא בצרפתית מעידה על המעורבות ההיסטורית של בריטניה בשוק הקוניאק. שימו לב שברנדי שאינו קוניאק אינו כפוף לחוקי ה AOC ולמרות שנהוג לעיתים קרובות להשתמש במונחים דומים הם אינם רשמיים ואינם בהכרח מחייבים לגביו.

V.S. (קיצור של Very Special): הסיווג הבסיסי. קוניאק אשר מתיישן לפחות שנתיים בחביות עץ לפני הביקבוק.

V.S.O.P. (קיצור של Very Special Old Pale): קוניאק המתיישן לפחות 4 שנים בחביות עץ לפני הביקבוק.

X.O. (קיצור של Extra Old): קוניאק המתיישן לפחות 6 שנים בחביות עץ. החל מחודש מרץ 2018 יחייב סיווג זה התיישנות של לפחות 10 שנים בחביות עץ. כבר היום מרבית בתי הקוניאק הנחשבים מיישנים את ה X.O. שלהם 10 שנים לפחות.

מיוחדים: מעבר לכך מציעים רבים מבתי הקוניאק מהדורות X.O. מיוחדות המתיישנות עשרות שנים (ויותר) וזוכות לשמות המעידים על יוקרתם. אלו הם העילית של מותגי הקוניאק בעולם, מוצרים נדירים באיכות יוצאת דופן. מחירם, כצפוי, יוצא דופן גם הוא.

מרתף "גן העדן" של גוטייה בו מתיישנים הקוניאקים הישנים ביותר של הבית

מרתף "גן העדן" של גוטייה בו מתיישנים קוניאקים בני עשרות שנים ויותר

 

מותגי ברנדי נוספים

מלבד בקוניאק מייצרים ברנדי איכותי גם באזורים נוספים בצרפת ובעולם. המתחרה הצרפתי הישיר הוא הארמניאק המיוצר באזור הנושא שם זה, ולמרות שהוא מעט פחות מוכר, גם הוא ידוע כברנדי איכותי למדי. בצפון צרפת, באזור נורמנדי, מייצרים את ברנדי התפוחים הנודע קלבדוס. הברנדי האיטלקי המפורסם הוא הגראפה המיוצרת מקליפות הענבים שנותרו לאחר תסיסת היין. ברנדי מפורסם מייצרים גם באזור חרז בספרד, בארמניה, ביוון ובעצם כמעט בכל העולם. גם לישראל היסטוריה ארוכה של יצור ברנדי עוד מתקופת הברון רוטשילד.

קוניאק גוטייה

גוטייה הינו מהבתים הוותיקים ביותר בקוניאק. רשמית נוסד בית הקוניאק המשפחתי בשנת 1755 כאשר קיבל לידיו אישור מלכותי לייצר קוניאק אך בפועל קיים הבית עוד מהמאה ה– 16. עד היום הוא נחשב בין בתי הקוניאק המוערכים ביותר. הקוניאקים של גוטייה מיוצרים מיינות נבחרים ומזוקקים ומיושנים תוך הקפדה עצומה על הסטנדרטים הנוקשים של הבית. המרתפים של גוטייה נמצאים במיקום ייחודי המעניק תנאים אידיאליים לקוניאק המתיישן במרתפיו העתיקים. במרתף "גן העדן" (The Paradise Cellar) של גוטייה מתיישנים קוניאקים בני עשרות שנים ויותר. הקוניאק של גוטייה מצטיין בטעמו המשובח ומעניק תמורה נהדרת למחיר בכל אחת מרמות הסיווג. במגוון גוטייה VS, גוטייה VSOP, וגוטייה XO.

שני קוניאקים משובחים

שני קוניאקים משובחים: גוטייה XO (מימין) וגוטייה עדן

 

 

 

2018-08-21T11:05:15+00:00ינואר 5, 2018|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering