עובדות מהמרתף: ארה"ב על קצה המזלג

//עובדות מהמרתף: ארה"ב על קצה המזלג

עובדות מהמרתף: ארה"ב על קצה המזלג

חודש אמריקה בשקד הוא הזדמנות מצוינת לערוך היכרות קצרה עם אחת מיצרניות היין הגדולות והאיכותיות ביותר בעולם – ארה"ב של אמריקה.

כמה גדולה? גדולה מאוד. ארצות הברית היא יצרנית היין הרביעית בגודלה בעולם (אחרי צרפת, איטליה וספרד) עם נפח ייצור של כ- 2.2 מיליארד ליטר בשנת 2015. היא יצואנית היין השישית (הן במונחים כמותיים והן כספיים) וצרכנית היין הגדולה בעולם. אבל זה לא רק הגודל שקובע. האיכות, המקצוענות, הידע, המחקר, האקדמיה והכסף הגדול הופכים את ארה"ב ליצרנית יין מהחשובות והמשפיעות ביותר בעולם.

ניסיונות ראשונים לייצר יין בצפון אמריקה נערכו על ידי המתיישבים האירופאים כבר במאה ה- 16 אבל זני הענבים המקומיים הניבו יינות בעלי טעם שונה ולא מקובל. גידול הגפן האירופאית (ויטיס ויניפרה) לא צלח על שלהי המאה ה- 19 בגלל חוסר ידע מספיק ויכולת למנוע את המזיקים ומחלות הגפן המקומיות. התשוקה העזה ליין הניבה פיתוח של מספר זני ענבים עמידים (ולא ממש מוצלחים) מקומיים או הכלאות של גפן מקומית עם אירופאית. הקונקורד, שעד היום יש כמה אמריקאים ששותים אותו, הוא דוגמא לזן שהצליח פחות או יותר לשרוד עד היום.

ארה"ב זה לא רק קליפורניה

המתיישבים הספרדים בקליפורניה היו הראשונים שהצליחו לגדל בהצלחה ולייצר יין מהגפן האירופאית במהלך המאה ה- 18. הגידול באוכלוסייה וההגירה צפונה הביאו לייסוד היקבים הראשונים בנאפה ובסונומה.בשנות החמישים של המאה ה- 19. מכאן, כמו שאומרים, הכל שייך להיסטוריה. כיום מייצרת קליפורניה כמעט 90% (!) מהיין האמריקאי והיא נחשבת, כידוע, גם לאיכותית ביותר. אבל קליפורניה לא לבד. אחריה (ובמרחק רב) נמצאות בסדר יורד וושינגטון, אורגון וניו-יורק. עד כמה שזה נשמע אולי מפתיע מייצרים יין בכל אחת מ- 50 המדינות של ארצות הברית, אם כי בחלקן מספר היקבים הפעילים קטן למדי והתוצרת מיועדת בעיקר לתיירים או לשוק מקומי מצומצם. אפילו באלסקה יש 4 יקבים שמייצרים יין פירות בעיקר אבל גם מעט יינות קרח.

אזורי היין וזני הענבים

במהלך שנות ה- 80 של המאה הקודמת פיתח הממשל הפדרלי מנגנון מקביל (אך מאוד שונה) ל- A.O.C הצרפתי שמחלק את המדינה לאזורי יין מוגדרים. אבל באמריקה כמו באמריקה, ה- AVA (American Viticultural Area) ליברלי למדי ולמעט גבולות גיאוגרפיים אינו מחייב מבחינת זני ענבים או שיטות ייצור. באופן כללי הוא הרבה פחות משמעותי מאשר בצרפת, איטליה או ספרד. אזורי היין המפורסמים והנחשבים ביותר הם עמקי נאפה וסונומה בקליפורניה אם כי אזורים רבים נוספים מייצרים היום יינות איכות מעולים. זני הענבים הנטועים ביותר לפי הסדר הם: שרדונה, קברנה-סוביניון, זינפנדל, מרלו, פינו-נואר (שהונצח בסרט "דרכים צדדיות") וסירה. מלבדם נטועים בשטחים נרחבים גם קולומברד, סוביניון-בלאן, שנין- בלאן, מוסקט, פינו גרי, ריזלינג, ברברה, גרנש, פטיט-סירה, מלבק ורבים נוספים. בקיצור, מבחר ואיכות לא חסרים כאן ולנו לא נותר אלא לפתוח את הראש ופשוט לטעום וליהנות מכל הטוב האמריקאי הזה.

חודש אמריקה בשקד

חודש יולי בשקד מוקדש ליבשת אמריקה (הצפונית והדרומית). ארצות-הברית, צ'ילה וארגנטינה הן כיום שלוש מיצרניות היין הגדולות והחשובות בעולם. חברת שקד מפיצה בארץ כמה מותגי יין מובילים מארצות הברית כמו רוברט מונדבי, בוגל, וודברידג' וסאטר-הום. במהלך החודש נציע מבצעי קידום מכירות ונקיים אירועי טעימות של יינות אמריקאים בחנויות ובמסעדות ברחבי הארץ.

מידע נוסף על היינות האמריקאים של  שקד ניתן למצוא כאן

 

 

2018-02-27T09:36:25+00:00יולי 10, 2016|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering