עובדות מהמרתף – בורגון: להבין את התסבוכת

//עובדות מהמרתף – בורגון: להבין את התסבוכת

עובדות מהמרתף – בורגון: להבין את התסבוכת

עובדות מהמרתף – בורגון: להבין את התסבוכת

אזור בורגונדי נחשב כאחד הטובים בצרפת ובעולם כולו. יחד עם זאת הוא ידוע גם כאחד המסובכים להבנה. עובדות מהמרתף ינסו לעשות קצת סדר בתסבוכת

 

בכללי

אזור בורגון (בורגונדי) בצרפת נחשב כאחד מאזורי היין הטובים בעולם. לא מעט אנשי יין אף יהיו מוכנים להישבע שהוא הטוב מכולם. רבים מהכפרים באזור הפכו למותגי יין אייקוניים ולא מעט יינות לחלום הרטוב של חובבי היין מסביב לגלובוס. כמויות היין הקטנות יחסית והביקוש העולמי הפכו יינות האזור ליוקרתיים ומחירם שתמיד היה גבוה טיפס בעשרות השנים האחרונות עוד יותר. לא מופרך יהיה לומר שזהו ככל הנראה אזור היין היקר בעולם. 

בורגונדי ממוקמת במזרח צרפת באזור הכפרי שמתפרש לאורך הנהר סון מהעיר אוקזר בצפון אל עבר בירת הגסטרונומיה הצרפתית ליון בדרום. סה"כ נטועים בכל בורגונדי כ- 250,000 דונם כרמים (לצורך ההשוואה באזור בורדו נטועים כ- 1,200,000 דונם). "רצועת הזהב" (קוט ד'אור), בה ממוקמים הכפרים החשובים והמפורסמים של בורגונדי, היא בסך הכל רצועה צרה במרכז החבל באורך 40 ק"מ וברוחב 2 ק"מ בלבד. האקלים קונטיננטלי, קר בחורף ונעים בקיץ. מזג האוויר בלתי צפוי ואירועי קרה, ברד וגשם כבד שכיחים למדי לאורך עונת הגידול ויוצרים אתגר גדול עבור המגדלים (ולא פעם פוגעים ביבולים הקטנים גם כך). מדרום לרצועת הזהב נמצאים כמה תתי אזורים מעט פחות יוקרתיים (שאלונה, מאקונה ובוז'ולה) בהם ניתן למצוא יינות באיכות מצוינת ובמחירים נוחים בהרבה מאלו של הקוט ד'אור.  

מפת צרפת. אזור בורגונדי מודגש באדום (מקור: shutter stock)

הזנים והיין

שני זני הענבים החשובים והמזוהים עם אזור בורגון הם הפינו-נואר האדום והשרדונה הלבן. היינות כאן זניים (מופקים מזן ענבים אחד) והאופי שלהם משמש השראה ומודל לחיקוי עבור ייננים בכל העולם. בורגון אדום הוא יין בעל צבע חיוור יחסית ועידון רב האופייניים כל כך לפינו נואר. הטובים שבהם מציגים מורכבות נפלאה ואלגנטיות שכמעט לא ניתן להתחרות בה. בורגונים לבנים הם יינות עשירים ומלאים למדי עם השפעה לא מבוטלת של חביות עץ. הכפר שאבלי הצפוני והמרוחק מעט מלב האזור יוצא דופן גם בסגנון הרענן ונטול העץ שלו. שני הזנים הפחות מפורסמים של האזור הם הגאמה האדום והאליגוטה הלבן. הללו נטועים בתתי האזורים הדרומיים יותר (שאלונה, מאקונה ובוז'ולה) וכאמור, במקרים רבים מפיקים מהם יינות מקסימים, מעט צנועים יותר ובמחירים מעט שפויים יותר.

 

הסיווג הרשמי

כאן מתחילה התסבוכת של בורגונדי. מונח ה"טרואר" קיבל פה משמעות כמעט מקודשת ולצד שיטת הסיווג יוצר מצב ייחודי בו היקבים מייצרים עשרות יינות פינו נואר ושרדונה שונים מחלקות כרם יחידניות. מספר האפלסיונים (השמות המוגנים בחוק) בבורגונדי הוא הגדול ביותר מכל אזורי היין של צרפת (כ- 100 !). הסיווג הרשמי ניתן לכרמים (ולא ליקבים כמו בבורדו) ובגלל שיטת הירושה ההיסטורית נוצר מצב בו מרבית הכרמים המפורסמים מתחלקים בין מספר רב של בעלויות. הכרמים מסווגים לארבע קטגוריות עיקריות (מלמטה למעלה בסולם ההיררכיה):

יינות אזוריים (בורגון אדום, בורגון לבן) – הסיווג הבסיסי. הכרמים בדרך כלל ממוקמים במישור. אלו הם יינות מענבים שמקורם מכל אזור בורגונדי (כולל תתי האזורים הדרומיים יותר). רוב היין שייך לסיווג זה.

יינות כפר (נואי סן ז'ורז', ז'ברה שמברטן, מרסו…) – יינות מכרמים בתחום כפר בודד אחד בעל איכות גבוהה ואופי ייחודי (בסה"כ 42 כפרים זכו להיכלל בסיווג זה). שם הכפר מופיע על התווית. אלו הם יינות משובחים מכפרים שחלקם הפכו למותגים מפורסמים. יינות שאבלי למשל שייכים לסיווג זה. 

פרמייר קרו – כרמים ספציפיים בעלי איכות מוכחת גבוהה מאוד שזכו לסיווג עצמאי. על התווית מופיע שם הכפר ושם הכרם לצד הסיווג פרמייר קרו. כ- 12% מהיינות משתייכים לקטגוריה זו.

גראנד קרו – הסיווג הגבוה ביותר. הטופ של בורגון. יינות מכרמים יחידניים באיכות יצאת דופן. שם הכרם מופיע על התווית לצד הסיווג הרשמי גראנד קרו. סה"כ פחות מ- 2% מיינות האזור נמצאים תחת סיווג זה. המחירים בהתאם.

* בשאבלי בלבד קיים סיווג נוסף וחדש יחסית בשם פטיט שאבלי ("שאבלי קטן"). זהו הסיווג הבסיסי ביותר בשאבלי.

חלקת גרנד קרו של לואי ז'אדו בכרם קלו דה ווז'ו

 

יינות בורגון מומלצים של שקד

חברת שקד מציעה יינות של שני יקבים מעולים מאזור בורגון ועוד כמה יקבים שמתמחים ביינות שאבלי. לואי ז'אדו הוא אחד היקבים הגדולים, המפורסמים וההיסטוריים בבורגון. המגוון שלו גדול ומשובח וכולל יינות מכל תתי האזורים ובכל רמות הסיווג. אדוארד דלונה הוא מצטרף חדש לפורטפוליו שלנו והוא מייצג את המסורת המרתקת של היקבים המשפחתיים הקטנים של האזור. דומיין וויליאם פבר נחשב ל"מלך של שאבלי" והוא ככל הנראה היקב הידוע ביותר בין יקבי הכפר המפורסם. אליו מצטרפים יינות השאבלי הנהדרים של דומיין פוריי ושל דומיין אלכסנדר. כדי להשלים מבחר איכותי ומגוון של יינות מאחד מאזורי היין החשובים בעולם אנו מציעים גם את השאבלי הכשר של דומיין סנט פרי

 

יינות מבורגון ביבוא שקד

 

 

2021-02-21T09:32:35+00:00פברואר 21, 2021|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering