אגדות יין: מונדאבי והחלום האמריקאי

//אגדות יין: מונדאבי והחלום האמריקאי

אגדות יין: מונדאבי והחלום האמריקאי

סיפורה של משפחת היין המפורסמת ביותר באמריקה ואחד היקבים הידועים ביותר בעולם. החלום האמריקאי מתובל ביין משובח. מונדאבי.

כשעברו צזרה ורוסה מונדאבי, זוג מהגרים איטלקיים, ממינסוטה ללודאי קליפורניה בשנת 1919 הם לא יכלו לדמיין אפילו את אימפריית היין המפוארת שתישא את שם משפחתם כמה עשרות שנים מאוחר יותר. מבית מסחר קטן שסיפק ענבים עבור ייצור יין ביתי בתקופת היובש התפתח העסק לאחת מחברות היין החשובות והמצליחות בארצות הברית. הצלחה ששינתה לא רק את מצבה של המשפחה אלא של תעשיית היין האמריקאית כולה. החלום האמריקאי בהתגלמותו.

בשנת 1943 רכש צזרה את יקב צ'ארלס קרוג בעמק נאפה וניהל אותו עם שני בניו: פיטר, בוגר לימודי ייננות באוניברסיטת דיוויס, ורוברט שסיים לימודי מנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. בשנים שאחרי תקופת היובש ומלחמת העולם ה- 2 ניתן היה לספור על שתי ידיים את מספר היקבים הפעילים בעמק. היין הפופולארי ביותר באמריקה היה אז אדום מתוק באיכות ירודה ומשפחת מונדאבי היתה מהבודדות שהתמקדו ביינות שולחניים יבשים.

אבל הסיפור האמיתי מתחיל רק ב-1965  כשחילוקי דעות עם אחיו הניעו את רוברט, אז כבר בן 52, לעזוב את היקב המשפחתי. בעזרת הלוואות מחברים הוא מקים באוקוויל את היקב הנושא את שמו – Robert Mondavi Winery. למן הרגע הראשון מונדאבי לא התפשר על איכות היין. את הענבים הוא רכש מכרם טו-קאלון שכבר אז היה ידוע כאיכותי במיוחד והיה בין הראשונים באזור להנהיג תשלום קבוע לדונם ולא לפי משקל. מאוחר יותר גם רכש חלק גדול מהכרמים. ההתמקדות בקברנה-סוביניון וביינות זניים איכותיים לצד תסיסות מבוקרות טמפרטורה היו רעיונות מהפכניים בקליפורניה של התקופה ההיא. בין הייננים הראשונים של היקב היו כמה מהשמות הנוצצים ביותר אז בעמק: וורן ויניארסקי, מייק גרייץ' וזלמה לונג שמייעצת ליקבים רבים בעולם (יקבי רמה"ג) עד היום.

יקב מונדבי

הכניסה המונומנטלית ליקב רוברט מונדאבי באוקוויל קליפורניה

 

התשוקה הבלתי מסופקת שלו למצוינות ולחדשנות לצד חשיבה שיווקית יצירתית הפכו את יקב מונדאבי לחשוב והידוע ביותר באמריקה ואת נאפה וואלי לאחד מאזורי היין המפורסמים בעולם כולו. הקברנה-סוביניון רזרב של מונדאבי הפך לאייקון עולמי ולסמן הימני של יינות קליפורניה. כך גם הפומה-בלאן המיתולוגי שהיה בעצם סוביניון-בלאן שהתיישן תקופה קצרה בחביות עץ וקיבל את שמו מהפואי-פומה הצרפתי. לא פחות חשוב היה פיתוח תיירות היין והקשר עם הצרכנים. מרכז המבקרים שהקים מונדאבי הפך למודל לאירוח ביקב. היו שם תערוכות אמנות, אירועי מוסיקה, אוכל משובח ויין כמובן. מונדאבי הפך את היין האמריקאי ממשקה לתרבות.

העסק צמח במהירות למימדי ענק. ב 1979 נולד שיתוף הפעולה עם הברון פיליפ דה רוטשילד משאטו מוטון בבורדו ונוסד היקב האגדי אופוס 1. באותה שנה רכש מונדאבי קואופרטיב כושל בלודאי והפך אותו ליקב וודברידג' המתמחה ביינות תמורה למחיר מוצלחים הנמכרים ברחבי העולם. מותגי יין חדשים נוספו ושיתופי הפעולה הבינלאומיים נדדו לצ'ילה, איטליה וצרפת.

הצורך לממן את קצב הגידול המסחרר הביא להנפקת החברה שהפכה ציבורית בשנת 1993. נקודת ציון שסימנה את איבוד השליטה 11 שנים מאוחר יותר. בשנת 2004 השתלטה ענקית היין הבינלאומית קונסטליישן על רוב מניות החברה במהלך שהיכה את עולם היין בתדהמה. משפחת מונדאבי נאלצה להיפרד מהיקב הנושא את שמה תמורת מעל למיליארד (!) דולר. שני בניו של מונדאבי, טים ומייקל, ייסדו מאוחר יותר עסקי יין עצמאיים נפרדים. רוברט מונדאבי הלך לעולמו בשנת 2008 בגיל 91 אבל תרומתו האדירה לעולם היין תישאר כאן כנראה לנצח.

RM GRAPES

רוברט מונדבי בשנים של הקמת היקב

 

המלצת יין: רוברט מונדאבי קברנה סוביניון נאפה וואלי

קברנה סופר איכותי שיפתיע בקלות את כל מי ששבוי בתדמיות על יין אמריקאי. מאוד מדויק ומאוד מאוזן עם מבנה נהדר והרבה אלגנטיות. יין נפלא שהרוויח את המוניטין העולמי שלו ביושר. כרבע מהענבים מגיעים מכרם To Kalon המהולל באזור Oakville בו ממוקמים על שטח של כ- 20 קמ"ר כמה מהשמות הגדולים של היין הקליפורני. חוץ מרוברט מונדאבי נמצאים כאן גם אופוס 1 (שת"פ של מונדאבי ורוטשילד), סקרימינג איגל, היינץ ועוד כמה חברים בליגת העל של יינות קליפורניה. יתר הענבים מגיעים מאזור Stags Leap הידוע אף הוא ומכרמים נוספים בעמק נאפה. היין עצמו מתיישן 17 חודשים בחביות צרפתיות והתוצאה היא, ובכן, מה יש להגיד… God Bless America

 

חודש אמריקה בשקד

חודש יולי בשקד מוקדש ליבשת אמריקה (הצפונית והדרומית). ארצות-הברית, צ'ילה וארגנטינה הן כיום שלוש מיצרניות היין הגדולות והחשובות בעולם. חברת שקד מפיצה בארץ כמה מותגי יין מובילים מארצות הברית כמו רוברט מונדבי, בוגל, וודברידג' וסאטר-הום. במהלך החודש נציע מבצעי קידום מכירות ונקיים אירועי טעימות של יינות אמריקאים בחנויות ובמסעדות ברחבי הארץ.

מידע נוסף על היינות האמריקאים של  שקד ניתן למצוא כאן

Standard Final JPG-Woodbridge Winery Front

יקב וודברידג' מייצר יינות תמורה למחיר מוצלחים ומצליחים

 

אזהרה!: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות

 

 

2018-08-21T11:05:26+00:00יולי 31, 2016|
✉ הרשמה לדיוור

ברוכים הבאים לאתר חברת שקד

 

אנא קראו את התקנון ואשרו אותו

 

Welcome to Shaked's website, Please read the terms and conditions before entering